francia mindennapok magyar szemmel

Dilisek ezek a gallok

Dilisek ezek a gallok

Én úgy képzeltem a f(r)aiskolát...

2019. április 11. - Ahelyisegkalapacsa

A francia oktatást négy szinten érzékeljük: óvodában, általános iskolában, collège-ben (kb. a magyar felsőtagozatnak felel meg) és egyetemen. Kétféle minőségben: állami illetve magániskolában.

Általánosságban azt állapíthatjuk meg három trimeszter után, hogy itt is ugyanaz igaz, mint otthon: lehet csili-vili iskolában, jól fizetett pedagógus csapnivaló, s egyszerű, állami intézményben - helyi árakhoz képest nem magas jövedelemmel - nulla ellenszolgálatás mellett empatikus, profi nevelője gyermekednek.

gyakorlati_tudas.jpg

Kisebbik lányunkat tanítja például Madame Tudodkivel, aki ötcentiről ordítja lányunk arcába gyakran, hogy "Pourquoi tu ne comprends pas ce que je dis?!?!" (Miért nem érted amit mondok?) A válasz erre az, hogy még nem tudok jól franciául. De lányunk ilyenkor kővé meredve retteg, s azt is elfelejti, amit esetleg értett.

1108969.jpg

Ezzel szemben Monsieur Aranypofix szerzett egy Boribon mesekönyvet magyarul, felolvasta hangosan az első oldalt, s megkérdezte sűrűn kuncogó gyermekünket, jól ejtette-e ki a hangokat. Közel sem. Az osztály meghallgatta lányunk előadásában a helyes kiejtést, majd ők is megpróbálták: csekély sikerrel. "Nos, ilyen nehéz megtanulni a francia kiejtést is!" - summázta a tanár úr gyermekünk helyzetét a társaknak. Matek órán megtaníttatta lányunkkal 1-10-ig a számokat magyarul az osztállyal. Kis vidámság a tanítási időből, óriási kedvesség a franciával birkózó tanulónknak. Éljen Monsieur Aranypofix!

meilleur_prof--i_135623131166901356232017092621.jpg

A követelmény jóval alacsonyabb az otthon megszokottnál. Több gyakorlati feladat van - ami nagyszerű dolog -  viszont az alapműveltség gyengébb. Francia egyetemisták például (apa ott tanít) még nem hallottak Villonról, ami lássuk be, tök ciki.

Az írásra rendkívüli hangsúlyt fektetnek. A francia helyesírás valóban nehéz, sokat kell gyakorolni, de a külalak is fontos nekik. Félév alatt többet írtak (kézírással) a gyerekeink itt, mint otthon egész év alatt.

Nemzeti ünnep, megemlékezés nincs az iskolákban. Olyankor szünet van és kész. Ünneplő ruha? Sosem volt még rá szükség. Ez igazán mamabarát a vasalást tekintve, de szomorú is. Van méltósága, nevelő ereje a nemzeti ünnepeink formai/ tartalmi megélésének. Mindenkinek van unalmas iskolai ünnepség élménye, de nekünk van jó emlékünk is: nézőként, szereplőként, szervezőként egyaránt. Jó dolog emlékezni, ünnepelni. Még jó, hogy nem vagyunk franciák.

marcius_15_-ere_katona.JPG

Az óvodai-iskolai napirend teljes mértékben pedagógusbarát, egyben szülőgyilkos.

8:30-kor kezdődik a tanítás az általános iskola 5. évfolyamáig (collège-ben 8:00-kor).

11:50-re kell menni az óvodásokért, 12:00-ra az iskolásokért, hogy haza menjenek ebédelni.

ebedszunet.jpg

13:50-ig van ebédszünete a tanároknak, tanulóknak. A szülők, illetve hadrafogható nagyszülők, fizetett bejárónők viszont ebédeltetik a gyerekeket, majd visszakísérik őket az iskolába.

15:35-ig tart a délutáni óvodai munka, amiről nem lehet hiányozni. Tehát nincs olyan, hogy nem viszed vissza ebéd után a gyermekedet. Nagycsoportban nincs alvás. (Ez az óvodai évfolyam 'iskola előkészítő' csoport valójában.)

15:45-kor véget ér a tanítás az iskolásoknak is.

Ebédelhet menzán a gyermeked, de nem olcsón (A magániskolában pl. 7 euro egy ebéd. Állami oktatásban igazodik valamelyest a szülők jövedelméhez az étkezés ára, de így sem olcsó.). Az óvónőnek nem feladata az étkeztetés. A gyerekek viszik maguknak a tízórait (ami csak gyümölcs lehet), adott időben elrágcsálják és kész. Az ebédeltetést sem a tanárok végzik, hanem külön önkormányzati személyzet (állami iskola esetén), így a pedagógusoknak valódi ebédszünetük van: két órás.

siesta-e1442427130912.jpg

Kisbabás szülők azonban rohangálnak a fáradt, nyűgös kistestvérekkel a hónuk alatt, mint a mérgezett egér az iskola és az otthonuk között: odakísérés, ebédfőzés, hazahozatal, visszakísérés, újra kísérés. Az oktatási épületekbe szülő nem léphet be, így a kapu előtt, esőben-viharban állunk és várunk, hogy kijöjjenek gyermekeink az intézményekből. A délelőtt nagyon rövid, a délutáni tanítás alatt pont semmit nem tudsz elintézni. Kalapot emelünk minden francia kisbabás, de egyben óvodás/iskolás szülő előtt!

5. évfolyamtól 8:00-17:00 óráig van tanítás, egy órás ebédszünettel. Hosszú napok ezek a megfáradt tanulóknak.

qual_e_o_melhor_horario_para_estudar.jpg

Szerdánként azonban csak DÉLIG van tanítás minden iskolában. Nem kell délután visszamenni. Ez a különórák napja.szerda.jpg

Hasznos és fontos pauzája a hétnek a gyerekek számára. A szülőknek logisztikai bravúr: munka és testvérek mellett mindenkinek megfelelő kikapcsolódási formát biztosítani - ugyanazon délután.

dn1_000779_sprinter_v750.jpg

C'est la vie.

Összességében NEM lehet azt állítani, itt az oktatás színvonala sokkal magasabb, egész más és minden jobb. Dehogyis. Máshol vannak a súlypontok. Ez hol jobb, hol rosszabb. S itt is igaz az, hogy a tanár személye óriási mértékben befolyásolja a tantárgyhoz való viszonyodat.

De mindegy milyen a suli, ha otthon ki lehet pihenni! 

feet-in-family-bed.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://dilisekezekagallok.blog.hu/api/trackback/id/tr5014755971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása